Core stability training

Core betekent kern (Powerhouse = korset van het lichaam), de buik , rug en het gebied rondom het bekken. Stability betekent evenwichtigheid, standvastigheid, betrouwbaarheid. De rompstabiliteit is enorm belangrijk als fundering. Deze moet een sterke stabiliteit hebben voor de bewegingen van armen en benen en zorgt ervoor dat je rechtop zit en staat. De romp (rug, bekken, heupen, bovenste deel van de benen en buik). Zwakke rompspieren zorgen voor een slechte lichaamshouding en daarom ontstaan er vaak rugklachten.

Trainen van de core

Om coördinatie en flexibiliteit zo goed mogelijk te laten verlopen is het belangrijk dat de armen en benen vrij kunnen bewegen. Core stability training is gericht op functionele training. De rompspieren worden goed gebruikt. Dat doe je met je eigen lichaamsgewicht en kracht.

Core stability kan op verschillende manieren getraind worden, o.a. in staande, liggende en zittende positie. De spieren moeten bij iedere houding en beweging aangespannen worden. Voorbeelden van core stability-attributen: Balans disk, Foam pad, Bosu Ball, Swiss Ball, houten plankje, halve foamroller, waterbal, enz.

Voordelen van core stability training:

  • als je core sterk is, kun je de dagelijkse bewegingen beter uitvoeren (zoals tillen, fietsen, traplopen en wandelen)
  • minder pijnklachten en blessures (zoals nek- en rugklachten en een betere lichaamshouding)
  • sporten wordt makkelijker (omdat de kern in balans is, krijg je een verbeterde coördinatie, stabiliteit en mobiliteit)
  • verbeteringen in sport (uithoudingsvermogen, snelheid, behendigheid)
    controle en balans (omdat je je enkel, knie, heup, rug, bekken traint)

Stuur mij een mail

Wat je vraag ook is, schroom niet om mij een mail te sturen. Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.