Mobiliteitstraining

Wanneer je mobiliteit, zeg maar beweeglijkheid, beperkt is, heb je
tijdens het sporten een grotere kans op blessures. Daarom is er zowel
onder sporters als trainers een groeiend inzicht dat een goede
mobiliteit een basisvoorwaarde is om goed te kunnen presteren.

Elke sport vraagt zijn eigen bewegingsbereik, ook wel Range of Motion of
ROM genoemd. Dat is de mate waarin spieren en gewrichten moeten kunnen
bewegen. Kun je je spieren en gewrichten niet vrij en zonder hinder
bewegen en belast je ze toch zwaar, dan loop je een grotere kans op
blessures. Te weinig mobiliteit kan bovendien je sportprestaties
negatief beïnvloeden omdat je wordt tegengehouden in het gebruiken van
een goede techniek.

Er zijn allerlei factoren die de beweeglijkheid kunnen beïnvloeden. Denk
bijvoorbeeld aan stijve en stugge spieren, verkleving van bindweefsel,
knopen in de spieren, verkeerd bewegen, een verkeerde techniek,
blessures of bepaalde houdingsproblemen.
Te weinig mobiliteit moet je overigens niet onderschatten, want het kan
tot nare blessures leiden, zoals een zweepslag, liesblessures,
overbelasting van schouders en onderrug, bewegingsbeperkingen in pols en
enkel, verkleving in het bindweefsel, triggerpoints en peesaandoeningen.

Bij Take Time kijken we naar jouw specifieke mobiliteits- en/of
stabiliteitsproblemen. We werken daar samen met jou aan, zodat je minder
risico loopt op blessures en beter kunt presteren.

Stuur mij een mail

Wat je vraag ook is, schroom niet om mij een mail te sturen. Vul onderstaand formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.